dilluns, 7 de març del 2022

Treballar a la biblioteca del Banc Central Europeu, Frankfurt (Alemanya)

Guten Tag!

Soc Xavier Lluís, bibliotecari i documentalista, graduat l’any 2016, i aprofito un diumenge plujós d’hivern per explicar-vos com està sent el canvi professional que he viscut recentment. Des de setembre de 2021 que estic treballant a la biblioteca del Banc Central Europeu (BCE) a Frankfurt, Alemanya.

Totes les meves experiències prèvies sempre havien estat en biblioteca o centre de documentació especialitzat i aquest és el meu camp de treball. En aquest mateix blog podeu trobar l’entrada on detallo la meva primera experiència com a becari a la biblioteca del Colegio de España a París.

En el meu cas portava aproximadament tres anys –amb entrades i sortides, això dels interins ja se sap a la biblioteca de la Fiscalia Superior de Catalunya, que depèn del Departament de Justícia de la Generalitat. La feina m’agradava, però ja em rondava pel cap des de feia un parell d’anys marxar a viure i treballar a l’estranger.

En el seu moment vaig fer-me una llista de recursos on es publicaven ofertes de feina de l’àmbit de la informació i documentació i l’anava consultant setmanalment. Com potser és d’interès d’algú, el deixo com un annex al final d’aquest article.

Val a dir que abans d’arribar aquí havia passat per uns cinc processos de selecció, alguns arribant a fer dues entrevistes, però va ser del BCE on vaig rebre amb nervis i emoció una resposta afirmativa. Cada procés va resultar ser un aprenentatge més. En el cas del BCE van ser dues entrevistes: la primera amb la cap de biblioteca, la cap de l’àrea on es troba la biblioteca i el personal de recursos humans i la segona amb la directora de la divisió de Governança de la Informació. Aquesta divisió comprèn integralment la gestió del coneixement del BCE. Per últim, va haver-hi un exercici pràctic. Tot el procés va ser en línia i en anglès i va durar un mes. L’anglès és l’únic idioma oficial del BCE i el que s’empra per treballar i per comunicar-se. Actualment disposo d’un contracte d’interinatge d’any i mig.

Tot i que l’Amadeu, al mes de treballar-hi, ja em va convidar a escriure, he esperat sis mesos perquè, si m’ho permeteu, encara estic aterrant. El BCE és molt gran, hi treballen 3.500 persones i encara ara quan creuo la porta miro cap a dalt perquè les quaranta-cinc plantes no deixen d’impressionar-me.

Seu central del BCE, Frankfurt (Alemanya)


La biblioteca del BCE, amb l’eslògan The library, the place to be, té com a missió donar suport als treballadors del Banc en l’exercici de les seves funcions. A la biblioteca treballem 12 persones liderades per una cap. Aquestes 12 ens dividim en dos grups, adquisicions i serveis, el primer s’encarrega de la gestió total dels recursos: compres, bases de dades, llicències, etc. En tenim més de vuit-centes de l’àmbit econòmic i legal i d’arreu del món. I el segon, on jo pertanyo, ens encarreguem de canalitzar en forma de servei a l’usuari la informació disponible en aquests recursos.

Alhora, entre els companys de serveis, cadascun tenim associat un segment d’usuari concret. En el meu cas, juntament amb una companya, treballem per als usuaris que s’enfoquen a la supervisió de bancs, que és una de les àrees del Banc Central Europeu. Altres companys de serveis estan en usuaris que treballen la política econòmica, monetària o fins i tot recursos humans del propi BCE.

I paral·lelament a aquesta divisió, de manera individual tenim projectes transversals assignats amb altres àrees de la divisió de Governança de la Informació. En el meu cas, estic en els grups de desenvolupament de taxonomies, desenvolupament de l’app de biblioteca i desenvolupament del nou servei d’informació i referència que s’adaptarà al model híbrid de biblioteca–lab en el qual treballem.

La divisió de Governança de la informació la formen una cinquantena de persones. És de les més petites del banc quant a nombre de treballadors.

Vistes des de l'interior del BCE a la ciutat de Frankfurt.

Així doncs, les meves tasques són moltes i variades. En un mateix dia puc des de preparar una alerta de notícies de premsa sobre qualsevol banc o persona, fer una cerca bibliogràfica sobre últimes tendències en fusió de bancs, preguntar al departament d’IT sobre els termes més buscats a la intranet per fer-ne llistats de taxonomies, fer testos amb un iPad de la usabilitat de l’app o crear possibles experiències d’usuari en el model de treball híbrid actual.

Per portar a terme totes aquestes tasques disposem de multitud de programari tant per fer-les, com per canalitzar-les com per comunicar-nos entre els companys.

Una de les coses que més m’agrada és que cada dia al migdia ens reunim tots i comentem què hem fet pel matí, si tenim algun dubte i què farem a la tarda. I una de les coses que també més m’agrada és, per norma general, la disponibilitat de recursos econòmics per poder implementar projectes. Actualment la biblioteca està en transformació: ha estat tancada des de l’inici de la pandèmia de COVID i si bé els serveis s’han ofert a distància des del primer dia, té intenció d’obrir properament (març-abril 2022) amb una transformació cap als models lab i de compartir coneixement. Això inclou també una reforma integral de la planta baixa, més accessible i oberta.

A dia d’avui estic content del canvi. La base de coneixements que aporten els estudis de la Facultat i també la meva experiència prèvia han facilitat aquest aterratge que comentava al principi.

El BCE, de manera regular, ofereix algunes places de becari a la divisió per a recent graduats. És una molt bona oportunitat per conèixer el funcionament d’una biblioteca especialitzada i pel que fa a beques en organitzacions europees, cal dir que és potser la que ofereix unes condicions més avantatjoses, ja que a part d’un import econòmic mensual de 1.070 € també ofereix l’allotjament. Podeu trobar més informació aquí: https://www.ecb.europa.eu/careers/what-we-offer/traineeship/html/index.en.html

Potser Frankfurt no és la primera ciutat europea que et ve al cap quan penses a marxar fora de Catalunya, però crec que és clau arribar amb la mentalitat oberta i, tot i sabent que es trobaran moltes coses a faltar, estar preparat per nodrir-se de tot allò que viure fora et pot oferir. És cert que el BCE és una bombolla dins de la ciutat, ja que l’ambient és completament internacional i tenim totes les facilitats en anglès, però amb una mica d’esforç fora de l’àmbit laboral també pot fer-se vida social i més a dia d’avui que les xarxes socials permeten conèixer gent. Els caps de setmana a Frankfurt et permeten córrer a la riba del riu Main sota els gratacels, visitar algun dels seus museus amb grans col·leccions d’art internacional o beure un o tres Apfelwein, la beguda típica de la zona, més que la cervesa! O Gluhwein si és Nadal. Perquè viuen el Nadal com nosaltres l’agost.

Riba del riu Main, gratacels de la ciutat al fons.


Pel que fa a curiositats dels sistemes de biblioteques alemanys, és també a Frankfurt on hi ha la seu de la Biblioteca Nacional d’Alemanya. A Frankfurt hi ha la seu administrativa i a la ciutat de Leipzig també hi ha un dipòsit. Un exemple de biblioteca nacional que no està a la capital. Em va sorprendre gratament també que a Frankfurt hi té una parada de metro: Deutsche Nationalbibliothek que no és el final de la línia, sinó una parada intermèdia. Tot i això, a cada estació d’aquesta línia, l’avís per megafonia i pantalles indiquen la destinació de la línia, però també informen que para a la Biblioteca Nacional. Una manera si més no de tenir visibilitat.

Quant a biblioteques públiques, Frankfurt té una àmplia xarxa també amb un espai a cada barri. Les públiques, però, s’anomenen Stadtbücherei, que literalment vol dir biblioteca de la ciutat. El carnet té un preu de 20 € anuals i quant a serveis, ben similars a les de Catalunya.

La ciutat disposa de punts municipals d’intercanvi de llibres, també.

Punt d'intercanvi de llibres prop del BCE.


L’última curiositat sobre Frankfurt i biblioteques és que la capital econòmica europea té la seu de la Biblioteca Catalana. La Biblioteca Catalana forma part de la biblioteca de la Goethe Universitat i és la col·lecció més gran de llibres en català fora de Catalunya. Són 36.000 volums. La seva història és també molt interessant.         

Malauradament els darrers anys no hi ha hagut gaire activitat ni interès per part de les institucions catalanes de donar-li funcionament o visibilitat. La biblioteca havia acollit també estudiants en pràctiques de la Facultat.

També fins abans de la pandèmia de la COVID hi havia força activitat del Casal Català de Frankfurt, ara ben parat.

I això és tot! Si algú té interès a contactar-me personalment per ampliar informació de qualsevol tipus estaré encantat d’ajudar. Podeu escriure’m a: xavierllucha@gmail.com o contactar-me a les xarxes socials professionals de LinkedIn i Twitter.

Auf wiedersehen!

 


Annex amb recursos d’informació sobre feina a l’estranger de l’àmbit de la Infomració i Documentació:

- Oportunitats professionals de funcionaris a institucions de caràcter internacional (cada dimecres): http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/ServiciosAlCiudadano/OportunidadesProfesionalesFormacion/OportunidadesProfesionales/organizacionesinternacionales/Paginas/noticias.aspx?fbclid=IwAR0TjnekzDv6dVRYADAlfLftXW41wWr2cMpqsprkcJg-zNJu8S8tyVn6PnE

- De vegades el CEI té informació d’interès relacionada amb les oportunitats de l’enllaç anterior: https://www.ceibcn.com/es/vacantes-oo-ii

- Oportunitats al sector públic a la UE: https://epso.europa.eu/home_es
Aquí hi ha les actuals, passades i futures i si són temporals o a llarg termini.

- Xarxa EURES: sector públic-privat: https://ec.europa.eu/eures/public/es/homepage

- Butlletí UDA (Funcionaris Unió Europea) actualitzat pel Ministerio de Asuntos Exteriores i que cal subscripció: http://www.exteriores.gob.es/RepresentacionesPermanentes/EspanaUE/es/TrabajarenUE/Paginas/Procesos%20seleccion/Bolet%C3%ADn-informativo-UDA---Posibilidades-de-empleo-UE.aspx

- Portal Feina UB. Tot i que majoritàriament es dirigeix a estudiants, de vegades publiquen ofertes per a graduats amb menys de 3-5 anys des de l'obtenció del títol: http://www.ub.edu/feinaub/

- LinkedIn: A l'hora de cercar feina, indicar worldwide.

- MOBINT: Butlletí de mobilitat Ajuntament de Barcelona:
https://www.facebook.com/mobilitatinternacional/  Us recomano que els escriviu per Facebook i us enviaran un butlletí periòdic amb tot tipus d'oportunitats a l'estranger. És informació força útil.

- La Generalitat fa pública la seva oferta pública aquí:
https://administraciopublica.gencat.cat/ca/funcio-publica/ofertes-de-treball-temporal/
Algunes ofertes són a les delegacions exteriors o bé a ACCIÓ, Turisme, etc. que tenen delegació fora.

- Servei d’Informació i Ofertes de Feina de la Facultat: https://fima.ub.edu/siof/

- Llistes de distribució per correu electrònic: IWETEL o EHAIL.

1 comentari:

  1. M´ha agradat aquesta entrada. Aprofita la teva experiència al BCE!. Celia (des de Madrid)

    ResponElimina