divendres, 11 de setembre del 2015

Erasmus a Stuttgart [Hochschule der Medien]


Hallo! Em dic Cristina, estudio CAV a la Facultat, i el passat semestre vaig fer una estada Erasmus al sud d’Alemanya.

Des de la meva humil opinió, fer una estada Erasmus sempre és un encert, tant se val quina sigui la destinació. No dubtis a sortir a l’estranger en busca d’aventures, no te’n penediràs!

Vaig estudiar durant cinc mesos a la Hochschule der Medien, situada a la ciutat d’Stuttgart (Baden-Württemberg). La meva experiència ha estat positiva en molts sentits i recomanaria aquesta destinació a tothom que em preguntés. És difícil resumir tantes vivències i emocions en tan poc espai, però et deixo una llista amb les raons per les quals la Hochschule der Medien és un bon lloc per ser estudiant Erasmus:

· Mai et sentiràs perdut: el personal de l’Oficina Internacional està permanentment en contacte amb els alumnes d’intercanvi -abans, durant i després de l’estada- per qualsevol problema, dubte o necessitat que tinguin, ja sigui amb temes de la Hochschule o externs.

· Tot sota control: els alemanys són gent treballadora i eficient, i per mi, ha estat un plaer no haver-me de preocupar per res. Sempre t’informaran de què i quan has de fer les coses. A vegades fa la sensació que es compliquen massa la vida amb tanta paperassa, però la meva estada va ser tranquil·la i sense cap mal de cap. A l’Oficina Internacional realment treballen perquè gaudeixis del teu temps a Stuttgart i tinguis 0 problemes burocràtics. 

· Welcome weeks i buddys: dues setmanes abans que comenci oficialment el curs, un grup d’estudiants de la Hochschule organitza activitats, excursions i festes per donar la benvinguda als nous estudiants d’intercanvi i així facilitar que es coneguin. Tindràs un buddy, un estudiant de la universitat que et recollirà a l’aeroport, et portarà a la residència i t’ajudarà els primers dies de la teva estada amb qualsevol problema que tinguis, especialment a l’hora d’obrir un compte bancari. 

· No t’has d’amoïnar per buscar allotjament: un cop ets acceptat a la Hochschule, ells mateixos et reserven plaça a una de les moltes residències d’estudiants que hi ha a la ciutat. A més, tots els estudiants d’intercanvi de la Hochschule viuen a la mateixa residència, de manera que seran els teus companys de pis o veïns i mai estaràs sol. 

· BEQUES BW - WORLD: és una ajuda econòmica que el govern del Bundesland de Baden-Württemberg dóna als estudiants d’intercanvi per tal de fomentar la regió com a destinació estudiantil. Sumada a les ajudes Erasmus que vaig rebre a Catalunya, a mi em va ser de gran ajuda per poder viure còmodament i viatjar sense haver d’estar comptant cèntims per arribar a final de mes. És important demanar-la amb antelació si depens de la teva butxaca per anar-te’n o no d’Erasmus.

· Transport públic: la freqüència de trens (S-Bahn) i tramvies (U-Bahn) és constant. Funcionen aproximadament des de les 4 de la matinada fins la 1 de la nit. La meva residència estava situada a Möhringen (un barri als afores d’Stuttgart) i trigava el mateix d'arribar a la universitat que al centre: 15 minuts. A més, la parada d’U-Bahn es troba a 1 minut a peu des de la residència.

· La Hochschule der Medien (HdM): tot i que quan hi vaig arribar no ho sabia, la Hochschule der Medien és una universitat puntera. Tot llueix nou i disposen d’instal·lacions i material professionals. Per posar alguns exemples: tenen sala de cine pròpia (hi vaig fer algunes classes allà); estudis de ràdio, TV i fotografia; impremtes i disposen de càmeres RED per rodar. Al final del semestre es celebra la MediaNight, on els alumnes exposen els projectes desenvolupats al llarg del semestre. Vaig quedar realment fascinada amb la quantitat i qualitat dels projectes exposats que demostren el talent de la gent que hi estudia. 

· Vaihingen - El campus: sembla una tonteria, però per algú com jo que estava acostumada a l’edifici de Sants (situat enmig del caos urbà), un campus amb grans extensions de gespa on seure tranquil·lament tot rodejat de natura és una meravella. A més a més, al campus trobaràs facultats d’altres universitats i la majoria de les residències d’estudiants de la ciutat. Quan arriba el final del semestre cada facultat i residència d’estudiants fa la seva festa. L’ambient és genial i jo m’ho vaig passar d’allò més bé, no puc tenir millors records!

· Localització - Viatjar: si bé Stuttgart no és una ciutat massa turística ni té gaires coses per visitar, té l’avantatge d’estar en un enclavament privilegiat. Pràcticament tot queda a prop: Múnic, Berlín, Suïssa, Països Baixos, el nord d’Itàlia, França… Existeixen dues companyies d’autobusos anomenades Megabus i Flixbus amb les quals podràs viatjar a tots aquestes destinacions per uns preus escandalosament baixos. Viatjar Stuttgart-Múnich-Berlín anada i tornada em va costar menys de 20 euros. Si no surts de casa és perquè no vols! Si prefereixes utilitzar Blablacar, en menys de 5 hores ets a Berlín (avantatges que no hi hagi límits de velocitat a les autopistes, suposo…).

· L’idioma: si saps parlar alemany, què fas encara aquí llegint això? Endavant! Si no en saps, no és la fi del món. A l’HdM ofereixen diversos cursos i assignatures soltes en anglès. En el meu cas, vaig escollir assignatures del grau “Audiovisual Media” per la semblança amb els estudis de CAV. A part de les classes regulars, l’HdM t’obliga a fer durant el semestre un curs d’alemany. La dificultat del curs depèn del teu coneixement de l’idioma. Obtens 2 crèdits ECTS i si tens un nivell molt bàsic, almenys aprendràs a defensar-te mínimament en la llengua. I si no, de ben segur que milloraràs el teu anglès.

· Ciutat multicultural: Stuttgart és ciutat d’acollida per a estudiants d’arreu del món. Les raons són: la bona qualitat del sistema universitari alemany, el baix cost de la matrícula, i el fet de ser una de les poques ciutats alemanyes amb una universitat que imparteix estudis d’Enginyeria Aerospacial. No només coneixeràs gent de la resta d’Espanya, també italians, croates, turcs, americans, anglesos, canadencs, brasilers, mexicans, indis o tunisians, per posar alguns exemples. 

Com que no tot a la vida és de color de rosa, viure a Stuttgart també té els seus desavantatges. Tot i que per a la valoració de la meva estada no han estat especialment significatius, cal tenir-los en compte. 

· Els horaris: sobretot pel que fa als àpats, els alemanys comencen i acaben tot més aviat. Tampoc no t’estranyis si estàs de festa al campus i de cop i volta la música deixa de sonar i només és la una. S’ha acabat el bròquil, tant se val si és dissabte. També val a dir que són molt respectuosos amb els horaris de descans del veïns.

· El caràcter alemany: en general, els alemanys són molt introvertits i fa la sensació que costa molt guanyar-se la seva confiança i arribar a conèixer-los. Comparat amb el caràcter més extrovertit que tenim les persones llatines, on el contacte físic és clau en la nostra forma de relacionar-nos, percebem els alemanys com gent més aviat freda. Si a això li afegeixes el fet que parlen un idioma que encara que t’estiguin dient “bon dia” sona com si t’amenacessin de mort, el resultat final és que poden arribar a semblar distants o, fins i tot, bruscs.

· El temps: si visites Stuttgart, definitivament has de fer la teva estada al “semestre d’estiu”. Ho poso entre cometes perquè el sol i la calor van aparèixer intermitentment al llarg del semestre. A vegades fa la sensació que el temps s’ha tornat boig. En un mateix dia vaig tenir fred i calor; veure sortir el sol, ennuvolar-se, nevar i ploure. És tot molt impredictible: avui mateix pot fer un dia assoleiat i calorós i després passar-se una setmana ennuvolat i plovent. No vull imaginar-me com ha de ser el “semestre d’hivern”.

· Mala sort amb els companys de pis: no va ser el meu cas, ja que per mi eren com la meva família a Stuttgart, però conec gent que va tenir problemes de convivència. La típica persona que no neteja o que deixa la cuina bruta, que fa massa soroll, etc. Això passa a tot arreu. El millor és tractar de solucionar-ho primer amb la persona en qüestió i si ni tan sols així funciona, parlar amb la persona encarregada del manteniment i bon ús de la residència per que prengui les mesures adequades. 

Però que això no et faci enrere. Realment guardo un molt bon record de la meva experiència, sento que he crescut molt a nivell personal i al final, vaig marxar amb la sensació que sabia que havia arribat el moment de tornar a casa, però em costava horrors haver de dir adéu. És estrany, perquè sentia alegria i tristesa a la vegada. 

De bon segur aquesta no serà la meva última experiència a l’estranger, tant se val quin sigui la pròxima destinació, la qüestió és moure’s!

Si sents curiositat per la Hochschule der Medien i voldries fer el teu Erasmus a Stuttgart, vaig escriure un informe (en anglès) sobre la meva estada on explico amb més detall les meves peripècies per allà. Es troba penjat al web de l'HdM: https://goo.gl/m8f3lf

Anima’t, la Hochschule der Medien i Stuttgart t’esperen! :)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada