divendres, 31 d’agost del 2012

Estiu a l'ETH-Bibliothek de Zuric


Hola a tothom!

El meu nom és Noemi Roig i sóc a Zuric fent l’estada d’estiu de pràctiques a l'ETH (Eidgenössische Technische Hochschule) Bibliothek. Fa ja quasi dos mesos que vaig arribar a aquesta ciutat i no puc fer altra cosa que recomanar aquesta experiència per molts motius: l'ETH és un lloc impressionant, la feina ha estat molt interessant i els companys molt amables i acollidors.


Abans d’arribar a Zuric l'ETH-Bibliothek ja m’havia buscat una residència per estar-m’hi els dos mesos que duren les pràctiques. Vaig arribar en diumenge, i a l’estació m’esperava la una persona de l'ETH que em va acompanyar a la residència, donant-me informació sobre el transport, els horaris i fins i tot un tour per les instal·lacions. És un detall que exemplifica l’excel·lent tracte rebut durant aquests dos últims mesos.

La residència, totalment a càrrec de l'ETH, era bastant nova i estava a uns 30 minuts de l'ETH, però Zuric té una xarxa de tramvies, busos i trens que fan molt senzill el desplaçar-se per la ciutat. El transport és un tema una mica complicat, per això és recomanable tenir una tarja de transport mensual que dóna accés a tramvies i busos (i també a algun vaixell) per tots els districtes de la ciutat. Els tickets de transport es poden comprar a l’estació central (Zurich Hauptbahnhof).


La feina a l'ETH

Com a alumna del màster de Gestió de Continguts Digitals m’han destinat al departament de projectes de la Biblioteca, una àrea en la qual cada membre és responsable de diferents projectes relacionats amb els fons (sobretot electrònics) de la institució.

El contracte és de 41 hores setmanals amb certa flexibilitat d’entrada i sortida. Cal dir que et donen totes les facilitats perquè et sentis a gust i no t’hagis de preocupar de res. Tothom és molt amable i les companyes van organitzar vàries presentacions per explicar-me els seus projectes, fent que em sentís integrada des del primer dia.


Els meus projectes han tingut a veure amb la usabilitat: he estat fent avaluacions de la usabilitat del portal d’accés a la Biblioteca: Wissensportal i anàlisis benchmarking amb altres biblioteques universitàries amb el software Primo (ExLibris). També em van encarregar de fer un estudi comparatiu entre tres Discovery Services: serveis que proporcionen accés a bases de dades d’articles, repositoris i recursos electrònics. Finalment he acabat la meva estada amb una tasca relacionada amb l’analítica web i els indicadors que fan servir per mesurar l’ús del portal d’accés a la Biblioteca. 


Setmanalment hi ha reunions amb la cap i la resta del departament per comprovar l’avanç en els projectes i donar feed-back dels resultats i a l’acabar el primer projecte vaig haver de fer dues presentacions dels resultats de l’estudi: una d’elles per als caps de Departament i l’altra per a les companyes del Departament de Projectes.

La llengua utilitzada en el dia a dia és l’alemany, però (afortunadament) em van permetre fer les presentacions en anglès. A l’ETH i a tot el país es parla l’alemany suís, que és la seva llengua pròpia i que és realment complicada d’entendre; però per comunicar-se amb mi i a les reunions sempre feien servir l’alemany estàndard, adaptant-se perquè pogués entendre-ho millor.

En definitiva, tot ha estat molt interessant: tant el desenvolupament dels projectes, com conèixer el funcionament de la biblioteca i veure com es treballa en el seu entorn. Les tasques han sigut molt motivadores i la feina està plenament relacionada amb els estudis de màster. També m’ha resultat molt interessant veure com es treballa l’entorn de l'ETH, on el tracte és sempre personal cuidant els detalls, tot i el prestigi i l’envergadura de la Institució.


Viure a Zuric i Suïssa

La vida a Zuric és cara, però amb les condicions que estem els Praktikanten aquí, és perfectament assumible. Com han comentat abans que jo en Francesc García i la Thais Suárez viure a Zuric durant dos mesos és una gran oportunitat per conèixer una ciutat i un país amb llocs impressionants.

En el meu cas vaig comprar la targeta Halbtax que per 165 CHF tens tots els desplaçaments en tren, vaixell i altres mitjans de transport a meitat de preu durant un any, i val molt la pena si es vol fer turisme els caps de setmana (una cosa que recomano totalment). Per als estudiants que només estan un mes (o per a turistes) hi ha una Halbtax especial que dura un mes i costa uns 110 CHF (que és quasi el que costa un viatge d’anada i tornada de Zuric a Berna).



Com veieu, Suïssa és un país increïble i si el temps acompanya no es troba a faltar el mar ja que a tots els pobles i ciutats hi ha llacs o rius propers en els quals gaudir del sol i l’aigua. Ciutats com Lucerna, Basilea, Berna o pobles com Murten, Sankt Gallen... i molts més, estan molt a prop i es poden visitar els caps de setmana, que cal planificar perquè dos mesos semblen molt de temps, però passen volant!

En fi, l’experiència ha estat impressionant i la recomano a tothom que vulgui aprendre molt en un lloc tant prestigiós com l'ETH.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada