dilluns, 24 de novembre del 2008

Convocada la beca per a Florència


En parlem amb familiaritat perquè aquesta oportunitat adreçada als estudiants i exestudiants de la Facultat es va repetint periòdicament. L'Istituto Universitario Europeo (http://www.iue.it/) és una entitat de recerca en ciències socials finançada per la Unió Europea amb seu a Florència.

Acaba de fer-se pública una nova convocatòria, per a una plaça, que haurà de començar a treballar l'abril de 2009. La durada de la prestació és per 11 mesos.

Veureu les dades de la convocatòria en la imatge adjunta. Les sol·licituds cal que es presentin a la secretaria de la Facultat fins el proper 15 de desembre.

Animeu-vos!

dimecres, 12 de novembre del 2008

Beques per estudiar japonès al Japó

La Japan Foundation ofereix uns ajuts econòmics per estudiar japonès al Japó. Com a curiositat direm que hi ha una línia específica de beques per a bibliotecaris!

Per a estudiar durant el curs 2009-2010 cal enviar la sol·licitud abans de l'1 de desembre de 2008. Hi ha dos cursos possibles: de dos mesos (entre juny i agost) o de sis mesos (entre juny i desembre).

Per a més informació, i accés al formulari, entreu a: http://www.es.emb-japan.go.jp/estudiar_japanfoundation.htm.


dilluns, 3 de novembre del 2008

Tot l'agost a London!

Hola a tots!

Sóc l’Enric, i aquest passat agost vaig estar a la London School of Economics.

Val a dir que era la meva primera experiència d’aquest tipus, i que anava bastant intrigat. Vaig tenir la sort de compartir ciutat amb l’Eli, que va anar a l’Instituto Cervantes i, bé, vam tenir la sort de compartir residència (que no habitació) i molts petits viatges i experiències.

La LSE, una gran desconeguda fins al passat agost


El centre, abans que res, era impressionant. Un edifici gegant de 5 pisos en ple centre de la ciutat i renovat i redissenyat per Norman Foster (mig Londres del segle XXI està dissenyat per aquest home!), amb unes escalinates centrals en forma circular tant estètiques com incomodes de pujar. També era curiós el sostre, que s’obria o tancava en funció de la temperatura exterior. Lamentablement, no van comptar que temperatura i pluja no van sempre de la mà, i en alguna ocasió van tenir algun ensurt passat per aigua!

La meva tasca allà era molt concreta: servir de suport als professors de cara al curs 2008/2009. Resulta que a la LSE les bibliografies són tant extenses que les editen ells mateixos, i per unes 20 lliures pots tenir les lectures recomanades juntes. Bé, les noves tecnologies no perdonen i, tot i que molts alumnes prefereixen la opció de paper, la LSE s’ha compromès a oferir les lectures de forma virtual. I aquí entrava jo: agafava les lectures, una per una, i comprovava que tot fos en ordre, no hi haguessin infraccions de copyright i procedia a escanejar-les i posar-les a la base de dades, així com avisar al professor en qüestió de que les seves lectures ja eren online.


Una flor dels jardins d'una de les facultat's d'Oxford


Tot i que la feina no era res de l’altre món, he d’estar molt agraït a les meves caps, la Vonny i la Mei, que em van tractar fantàsticament, i sempre tenien clar que jo estava allà per a viure l’experiència i no per fer feines inútils. Així doncs, trencant tópics, puc confirmar que no vaig ni tocar una fotocopiadora britànica!

A més de la feina habitual, quasi cada dia tenia una visita a un departament diferent de la Library. Fins a 15 visites diferents vaig arribar a fer! Personalment em quedo amb les següents:

Els serveis als usuaris, on vaig poder comprovar quines necessitats tenien durant el mes d’agost (principalment relacionades amb logins per als PCs).

La secció de preservació i conservació on, tractaven amb llibres en estats esgarrifosos i els hi col·locaven unes capsetes fetes a mida per cadascun!

El Departament de Màrketing, que em va confirmar quant de gran és la Library que necessita un departament únicament per a tasques de promoció.


Un grafitti de Banksy al tunnel de Waterloo


En quant a l’estada a London, va passar volant. Els primers dies anava una mica desconcertat, i vaig decidir que, en el meu temps lliure, faria llargues passejades cada dia per una zona diferent de la ciutat. Després m’unia a la Eli i feiem petites visites a exposicions, llocs emblemàtics, museus... No va haver cap dia que no féssim alguna cosa!

Destaco especialment el cap de setmana que vaig visitar el London Eye i el Madame Tussaud, i l’estupenda excursió a Oxford passada per aigua (molt britànic), així com el tunnel de Banksy, un grafiter de renom que té la seva pròpia exposició a Waterloo, sota les vies del tren. Sense comptar que ens vem repassar tots els museus i galeries, i fins i tot vaig tenir la oportunitat d’anar a un cine en alta definició digital i llumenetes! (que ja ho cobraven, ja...).

Visita obligada a l'Amy


I, ja per acabar, diré el que tothom: sortiu!!! Gaudiu del món, i disfruteu d’aquesta oportunitat de conèixer gent, llocs, llengües... ah! I també una mica de tasca bibliotecària!



divendres, 31 d’octubre del 2008

Convocatòria de beques per a estades a comunitats catalanes de l'exterior

Fa pocs dies s'ha publicat al DOGC una convocatòria de beques per a estades a diferents comunitats catalanes de l'exterior, per tal de dur-hi a terme activitats culturals, participatives, associatives i de lleure, col·laborar en la seva dinamització, promoure l'ensenyament de la llengua catalana i difondre el sistema universitari públic català a l'estranger.

Les entitats catalanes objecte de la convocatòria són les següents:

– Catalan Institute of America, Nova York;

– Orfeó Català de Mèxic;

– Casal Català de Vancouver (Canadà);

– Casal Català de Còrdova (Argentina);

– Centre Català de Luxemburg;

– Societat de Beneficència de Naturals i Descendents de Catalunya, l'Havana (Cuba);

– Centre Català de Caracas (Veneçuela);

– Casal Català de Viena (Àustria);

– Catalan Association of China, Hong Kong;

– Casal de la Cultura Catalana del Nord del Marroc, Tànger.

S'hi poden presentar diplomats i llicenciats que hagin obtingut el títol en els darrers cinc anys. Cada sol·licitant només podrà presentar una única sol·licitud en el marc d'aquesta convocatòria.

La durada de totes les estades és de 9 mesos. L'import de la beca pot oscil·lar segons el país de destinació i es composa d'una dotació econòmica (entre 500 i 1.300 euros mensuals), una dotació per allotjament (entre 400 i 800 euros mensuals) i una dotació per al viatge (entre 417 i 1.250 euros).

El termini per presentar les sol·licituds acaba el 22 de novembre de 2008.

Creiem que aquesta pot ser una oportunitat per obtenir financiació per desplaçar-se a alguna d'aquestes destinacions i col·laborar en l'àmbit de la informació i documenació en aquestes organitzacions (pàgina web, biblioteca, etc.).

Podeu veure la convocatòria aquí: https://www.gencat.net/eadop/imatges/5240/08266116.pdf

I el formulari per fer la sol·licitud en línia, aquí: http://www10.gencat.net/agaur_web/AppJava/catala/a_beca.jsp?categoria=altres&id_beca=12681.


dijous, 30 d’octubre del 2008

Premi internacional per a un estudiant del màster

Juan José Boté, estudiant del màster en Gestió de Continguts Digitals, ha guanyat el segon premi del Digital Preservation Challenge, concurs convocat per segona vegada per Digital Preservation Europe.

Aquesta organització internacional està formada per universitats, centres de recerca i biblioteques de diversos països europeus, i té l'objectiu de promoure la recerca i l'intercanvi d'experiències en la preservació dels objectes digitals: http://www.digitalpreservationeurope.eu/.

Com es pot veure pel nom del concurs, es tractava de resoldre cinc reptes concrets, relacionats amb la preservació d'obres digitals: recuperació de documents antics, un videojoc antic, una base de dades obsoleta, una obra d'art electrònic i la còpia de pàgines web. Calia encertar la plataforma dels documents, visualitzar els documents amb el format correcte i proposar una estratègia de preservació digital: http://www.digitalpreservationeurope.eu/challenge/.

Aquí podem veure en Juanjo en el moment de rebre el premi, dotat amb 1.500 euros.



L'acte d'entrega dels premis va tenir lloc a Londres, els dies 29 i 30 de setembre, a la Bristish Library, en el marc de la iPRES 2008: the Fifth International Conference on Preservation of Digital Objects: http://www.bl.uk/ipres2008/.

El proper dijous, 13 de novembre, es farà una presentació pública a la Facultat del treball presentat pel Juanjo. La sessió tindrà lloc de 18 a 19 h, en un espai encara per determinar.

Felicitem des d'aquí en Juanjo, i animem a tothom a tenir en compte aquest certamen de cara a la propera convocatòria, que és previst que es faci pública el gener de 2009. Per a participar-hi només cal estar matriculat en un centre universitari.

dimarts, 28 d’octubre del 2008

Ajuts per a mobilitat internacional de llicenciats

El passat dissabte 18 d'octubre es va publicar al BOE la convocatòria de diversos ajuts econòmics per a subprogrames del «Programa Nacional de Internacionalización de la I+D, dentro del Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica (2008-2011)».

Entre els diversos subprogrames, volem destacar aquest (article 75 i següents de la resolució):

«Subprograma de Becas de Especialización en Organismos Internacionales, orientado a facilitar la formación de licenciados como investigadores, tecnólogos y gestores de la ciencia y la tecnología en determinadas organizaciones y organismos internacionales de excelencia de las que España es parte».

Per a aquest subprograma es concediran 45 ajuts per una durada màxima de 24 mesos, amb un import de 2.550 € bruts mensuals cadascun. Els llocs concrets per on es pot sol·licitar aquests ajuts estan relacionats a l'annex 2 de la diposició, i comprenen organismes relacionats amb enginyeria, aeronàutica, física... A l'annex 3 es detallen els perfils dels candidats. La major part dels perfils són de tecnòleg, informàtic; però algun podria ser adequat per a un llicenciat en Documentació.

El termini de presentació de les sol·licituds (amb tota la documentació que es demana) acaba el 20 de novembre de 2008.

Si us interessa, aquí hi ha la convocatòria: http://www.boe.es/boe/dias/2008/10/18/pdfs/A41692-41716.pdf.

Aquí trobareu instruccions per a la paperassa i accés a la sol·licitud en línia: http://web.micinn.es/contenido.asp?menu1=1&menu2=2&menu3=&dir=03_Plan_IDI/00-LIAs/05-Articulacion/02-InternacImasD/05@BecasOOII/00@Con08/04-PresSolic.

dilluns, 27 d’octubre del 2008

Convocatòria de beca per donar suport a les relacions internacionals de la Facultat

A la pàgina web que citem més avall podeu llegir les bases generals i les condicions específiques de la convocatòria anual de beques de col·laboració adreçada als estudiants de la UB per donar suport a diferents serveis de la Universitat.

Una d'aquestes beques té com a objectiu col·laborar en la gestió dels intercanvis internacionals de la nostra Facultat. Per optar-hi cal estar matriculat en algun dels nostres ensenyaments. També cal acreditar el nivell first certificate d'anglès.

Els interessats han d'omplir la sol·licitud per Internet i han de presentar al registre de la Universitat (a través de la nostra Secretaria) la documentació que s'esmenta a la base 4 de la convocatòria. El termini per fer-ho acaba el 31 d'octubre de 2008. A la convocatòria s'esmenten també els criteris de valoració dels candidats.

La prestació de la beca és de cinc hores a la setmana (en horari a convenir) durant 11 mesos, a partir del 15 de febrer de 2009. La remuneració és de 110 euros mensuals.

Aquí podeu accedir a les bases de la convocatòria, al model de currículum i al formulari de sol·licitud via web:

http://www.ub.edu/acad/beques/col.laboracio/

Es tracta de la convocatòria de 71 beques. Els detalls específics d'aquesta beca són els identificats amb el codi 67.22.

Si desitgeu més informació de les tasques que es porten a terme, no dubteu a contactar amb Amadeu Pons (pons@ub.edu).

Animeu-vos!

dissabte, 18 d’octubre del 2008

Impressions viatgeres des d'Oporto, Portugal


Oporto, juliol de 2008


Benvolguts companys / benvolgudes companyes,

El meu nom és Mònica Font, sóc alumna de la Llicenciatura de Documentació. Aquest curs 2007-2008 ha estat el meu primer any com a estudiant a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona i he de dir que realment l’esforç ha valgut la pena, ja que ha estat recompensat amb un gran premi! Durant el mes de juliol, he pogut gaudir de l’oportunitat que la Facultat ofereix als seus estudiants de realitzar una estada en pràctiques a l’estranger, concretament a la Biblioteca Central de la Facultat de Lletres de la Universitat d’Oporto (Portugal), on s'oferien dues places, la meva companya d’aventures en aquest viatge va ser na Lourdes Ciscar, alumna de la Diplomatura de Biblioteconomia i Documentació. Per a mi va ser molt positiu poder tenir una persona al meu costat amb qui poder compartir el dia a dia i els bons moments fruit d’aquesta fantàstica experiència.

En primer lloc m’agradaria parlar-vos una mica del centre on he fet les pràctiques, la Biblioteca Central està integrada en el Servei de Documentació i Sistemes d’Informació de la Facultat de Lletres de la Universitat d’Oporto, el qual comprèn, a més, les Biblioteques Departamentals, el Servei de Gestió de la Informació Activa i Permanent, el Servei de Publicacions, el Servei d’Informàtica i el Servei de Suport a l’Estudiant amb Deficiència de la Universitat d’Oporto.

Durant la nostra estada, hem passat per tots els serveis de la biblioteca per tal de conèixer el circuit del llibre, des del servei d’adquisicions, passant pel servei de tractament tècnic (els sistemes de gestió que utilitzen són ALEPH i BIBLIOBASE), tota la part de recursos electrònics, funcionament de la pàgina web i del catàleg, el servei de referència, lectura i préstec, el servei de préstec interbibliotecari, la gestió del personal, entre d'altres. Ha estat una experiència molt interessant que ens ha permès de posar en pràctica els coneixements obtinguts durant el llarg del curs i d’adquirir nous coneixements professionals, ja que les tasques desenvolupades han estat variades i molt interessants.

La Biblioteca Central de la Facultat de Lletres es troba distribuïda en sis plantes connectades entre elles per una impressionant escala de caragol, si voleu podeu fer-hi una visita virtual. El conjunt de nuclis documentals existents a la Facultat de Lletres constitueix, actualment, un fons documental aproximadament de 280.000 volums. Per conèixer una mica millor la distribució de la col·lecció de la biblioteca, crec que és interessant fer un cop d’ull a aquest document: “Identificació de les col·leccions, ordenació i localització de les obres a la Biblioteca Central de la FLUP”.

L’atenció del personal del centre ha estat molt correcta en tot moment, el Director dels Serveis de Documentació i Sistemes d’Informació és el Dr. João Emanuel Cabral Leite i la responsable de la Biblioteca Central és la seva dona, la Dra. Isabel Pereira Leite. Amb ells treballa un equip fantàstic de professionals format per gairebé quaranta persones, molt hospitalàries, amables, acollidores, de tracte molt familiar, que ens han fet sentir com a casa; amb tots ells hem tingut una relació excel·lent i ens han ajudat sempre que ho hem necessitat. A la feina es respirava un clima molt agradable, ple de confiança i amb aquestes condicions fa molt bon fer feina! Ens vam adaptar força bé. Però el més important és que des del primer dia ens van valorar com a membres del seu equip. Durant la nostra estada, vam coincidir amb dues noies italianes que també gaudien d'una estada en pràctiques a la biblioteca.

Em considero una persona que sempre té ganes d’aprendre coses i m’agrada molt aprofitar el temps, així que durant la meva estada vaig decidir que compatibilitzaria les pràctiques a la biblioteca amb l’assistència al Curso de Verão de Português para Estrangeiros, per tal de millorar els meus coneixements de llengua portuguesa. El curs s’impartia en el mateix edifici de la Facultat de Lletres i des de la biblioteca no em van posar cap impediment, de fet, tot van ser facilitats! Així doncs, al matí anava a classe de portuguès i a la tarda feia les pràctiques a la biblioteca. He de dir que ja havia estudiat portuguès prèviament, així que em vaig centrar en aprofundir en les qüestions de literatura i cultura portuguesa. Va ser una experiència molt gratificant. A més, m’agradaria agrair als Serveis Lingüístics de la UB el fet que ens obsequiessin amb la guia de conversa, va ser una eina molt útil!

Pel que fa a l’allotjament, és d’agrair l’ajuda que ens van proporcionar des de la universitat a l’hora de trobar una residència. Des del Servei de Gestió de Projectes i Cooperació, la Sra. Cristina Santos es va encarregar de buscar-nos l’allotjament, de manera que quan vam arribar només vam haver d’anar als Serveis d’Acció Social, contactar amb la Sra. Gloria Matos, i fer els tràmits de la inscripció i el pagament. El preu va ser de 115 € al mes.

Vam viure a la Residência Universitária Campo Alegre I, situada en el mateix campus, a 10 min. a peu de la Facultat de Lletres. Era una residència mixta, hi havia gent de totes les nacionalitats, però sobretot gent portuguesa que vivia als voltants d’Oporto. Al nostre apartament hi havia un grup de noies espanyoles que estaven acabant la seva estada Erasmus i ens van acollir molt bé. La residència estava dividida en apartaments, formats per un conjunt d’habitacions individuals, cuina, sala-menjador i dos banys complets; a més, de les zones comunes, com la sala de televisió, la bugaderia i el jardí amb barbacoa. Les habitacions estaven molt bé i tenien una mica de terrassa. A la residència hi havia Wi-fi. La zona on vivíem estava molt ben connectada, amb metro des de l’aeroport (parada: Casa da Música, preu del bitllet 1,90 €) i amb autobús amb el centre de la ciutat.

Respecte de la gastronomia portuguesa només puc dir que era deliciosa!! A la cantina universitària les racions eren ben completes i el menú valia 2 euros!! I als restaurants també tot era boníssim, des del bacallà, el pop, la carne de porco alentejana... Els plats sempre anaven acompanyats de patates, ensalada o arròs. El plat estrella són les francesinhas, la salsa és una mica picant, però són ben bones!! I la cervesa, tan bona i tan fresqueta!! I què dir de les postres, els pasteis de Belém, la mousse de xocolata... Mmmmm... només de recordar-ho ja se'm fa la boca aigua!!

Per preparar l’estada, a la pàgina web de la Universitat d’Oporto vaig trobar la Guia de l’estudiant estranger, que va em ser molt útil perquè inclou informació sobre la universitat, la ciutat i el país.

Pel que fa les meves impressions viatgeres, us he de dir que la ciutat d’Oporto, que es troba situada al nord del país, és després de Lisboa, la ciutat més important i que més m’ha agradat de Portugal. És una ciutat plena de coses interessants per a visitar, vull destacar el centre històric, que ha estat declarat Patrimoni de la Humanitat, gràcies als seus edificis d’excel·lent conservació: la Torre dos Clérigos, realitzada per Niccolò Nasoni, és un dels símbols de la ciutat i data del segle XVIII; el Museu d'Art Contemporani de la Fundació Serralves; el Parque da Cidade; la Casa da Música, de Rem Koolhaas; la Catedral; les esglésies; el mercado do Bolhão l’estació de trens de São Bento, amb les seves parets de rajoles blaves; el Palácio da Bolsa; la llibreria Lello & Irmão; el Café Majestic; la rua Santa Catarina, un dels carrer més comercial; la Praça da Liberdade i l’Avenida dos Aliados; el Castelo do Queijo. També el Palácio de Cristal, un parc que et convida a perdre’t i des del qual pots veure les vistes del Duero i Vilanova de Gaia, la ciudad que hi ha a l’altre costat del riu, on es troben les bodegues o caves dels vins d’Oporto, un clàssic de la ciutat i una de les excursions obligatòries, on es pot conèixer el procés d’elaboració dels vins Oporto i, a més, tastar-los. I la zona de la Ribeira, que és molt pintoresca, amb el riu, els ponts, un dels més emblemàtics és el Ponte Don Luis I, una obra mestra de l’arquitectura que va ser construït l’any 1886 per un dels deixebles d’Eiffel. A més, és un dels llocs on millor es menja i es beu, i a molt bon preu! Com podeu comprovar la ciutat ofereix molts atractius turístics i culturals. Durant la nostra estada, també vam poder visitar la Biblioteca Municipal Almeida Garrett i la Biblioteca Pública Municipal do Porto, tot coincidint amb la celebració del seu 175è aniversari. Ens vam passejar molt per Oporto, però també vam tenir temps per a fer turisme més enllà de les terres tripeiras. Oporto compta amb una àmplia xarxa de transports i fàcilment es poden visitar altres ciutats. Així que vam aprofitar l’ocasió per conèixer altres indrets portuguesos com Aveiro, Barcelos, Braga, Coimbra i Guimarães. I, com que en general va fer bon temps, també vam aprofitar per anar a la platja.


En definitiva, la valoració global d’aquesta experiència ha estat molt satisfactòria, suposo que perquè em feia molta il·lusió i tenia moltes ganes de gaudir d’aquesta estada. Ha estat tot un repte per a mi, tant a nivell personal com a nivell professional, del qual he volgut aprofitar fins al darrer moment i considero que he après moltes coses.

Sé que no és excusa, però m’ho vaig passar tan bé i guardo tants bons records que jo també he allargat la publicació d’aquesta crònica tot el que he pogut perquè no veia el moment de posar punt i final a aquesta experiència, he de confessar que ja enyoro les terres lusitanes!!!!!!

És per això que des d’aquestes línies vull aprofitar l’ocasió per recomanar a tothom que visqui una experiència com aquesta en algun moment de la seva vida!!

Cordialment,

Mònica Font

dimecres, 15 d’octubre del 2008

Oferta de feina per a la biblioteca de l'Instituto Cervantes a Bremen (Alemanya)

L'Instituto Cervantes de Bremen (Alemanya) ofereix un lloc de treball d'auxiliar de biblioteca a partir del primer d'octubre d'enguany.

El tipus de contracte és de "voluntari" i no estableix cap vinculació laboral amb l'empresa. La remuneració d'aquest tipus de contracte és de 1000 € bruts al mes, amb una durada de sis mesos, renovables per períodes similars fins a un màxim de 2 anys.

Els coneixements d'alemany són valorats, però no són un requisit.

Els interessats han d'enviar el currículum i les fotocòpies dels comprovants dels mèrits al·legats, fins el dia 31.10.2008, a l'adreça següent:

Per correu postal:

Instituto Cervantes Bremen
Schwachhauser Ring 124
28209 Bremen
Alemanya

Per correu electrònic:

bibbre@cervantes.es

dimarts, 30 de setembre del 2008

Juliol a l'Instituto Cervantes d'Istanbul

Hola, em presentaré: sóc la Judith Cordero i he realitzat les pràctiques d’estiu a l’Instituto Cervantes d’Istanbul. Primer de tot m’agradaria disculpar-me per no haver fet l’aportació al bloc amb aterioritat -vaig fer les pràctiques al juliol-, però és que he estat una mica atabalada amb la feina.

Bé, si heu llegit els comentaris que va fer la Montse l’any passat sobre la seva aventura de l’estada en pràctiques a l’Instituto Cervantes d’Istanbul, veureu que fa una descripció força interessant tant del país (Turquía) com dels seus habitants, així que jo deixaré una mica de banda tots aquests aspectes.

Primer de tot és de justícia agrair el tracte rebut per part de qui ha estat la meva tutora d’aquestes pràctiques en el centre: l’Ana Roca. M’ha ajudat en tot el que ha pogut. Gràcies a la seva ajuda un dels professors del centre em va oferir allotjament en el seu pis per només 150 € tot el mes! A més, el pis era nou i supercèntric, així que es pot considerar gairebé un regal.

Respecte a les pràctiques en el centre, aquest any s’han basat sobretot a depurar registres de traduccions d’obres hispàniques al turc en el catàleg del centre, és a dir, catalogació en estat pur. Tot i que la catalogació per a molts pot ser una de les assignatures més feixugues de la carrera, a mi m’ha agradat. A més a més, l’Ana, abans d’assignar-te la feina sempre et demana el teu parer, per si no ho domines o encara no has tractat la temàtica en els estudis.

Un dels aspectes favorables sota el meu punt de vista ha estat el fet que les pràctiques estiguessin concentrades en les dues primeres setmanes, fent vuit hores al dia, en lloc de les quatre hores diàries durant tot el mes. Això m’ha permès aconseguir tenir dues setmanes de relax i “turisme” per Istanbul.

Respecte a la ciutat, comentar que és una ciutat màgica. Gràcies a la Cristina i d’altres professors del centre he pogut conèixer un Istanbul que no hagués conegut si hagués estat de turisme. Que sapigueu, per a aquells que s’estiguin plantejant fer aquestes pràctiques, que Istanbul és una ciutat amb una gran vida nocturna –jeje-. A gairebé qualsevol hora de la nit pots trobar locals on fer un mos si t’ha entrat la gana després de ballar.

A més a més, té molts indrets per visitar, i tot i haver passat un mes, segur que me n’he deixat algun per veure (excusa fantàstica per tornar-hi). A banda dels indrets turístics que de ben segur que sabeu tots (Santa Sofia, la Mesquita Blava...) també val la pena visitar les “cisternes”, lloc que agraireu visitar en un dia calorós, o fer una sessió de “hamam” (els típics banys turcs). Però tot això és millor que ho descobriu per vosaltres mateixos.

Jo m'he quedat amb les ganes de tornar-hi. Per cert, sento no afegir cap foto del meu superviatge però vaig tenir una desgràcia i sense voler i per errada les vaig esborrar totes, així que tots els meus records hauran de viure em la meva memòria (buaaaaaaaaaaa).

Per finalitzar, de veritat, aquell que s’estigui plantejant anar-hi que no ho dubti, és un dels llocs d’aquest món que val la pena visitar (o millor dit viure-hi). És més, el bibliotecari d’un altre Instituto Cervantes que vaig conèixer en allà, va qualificar Istanbul com una de les ciutats més boniques del món (i jo hi estic d’acord).

A reveure!

diumenge, 21 de setembre del 2008

Pràctiques a l'ETH, Zuric. Punt i final

Uff, Zuric... ara ja fa vint dies que vaig anar-me'n d'aquelles terres Suïsses i ¡quin bon record! anava allargant aquesta "crònica" perquè és com posar el punt i final a l'experiència, però havia d'arribar, i ara només queda esperar l'estiu de nou per veure quines noves destinacions podem conèixer.

Les tasques que he anat desenvolupant per allà han estat diverses: el primer mes vaig haver de començar amb el projecte de préstec de llibres digitals elaborant un informe aprenent que l'última paraula SEMPRE va pel departament d'informàtica ("buuuf això és molt complicat / ara tenim altres projectes / estem esperant el canvi de programari"...) i dels editors ("apujarem els preus") :P. Després vaig estar amb altres feines de les quals destaco "l'inventari" de tesis doctorals per a la digitalització i el control de qualitat del fons institucional... sí, sí, si aneu a l'ETH haureu de treballar i aprendre molt, però compensa (espero poder aplicar això que he après al pròxim treball que hagi d'entregar).

Com bé sabeu tenia un bon sou que m'ha permès viatjar arreu de Suïssa... sobre les excursions volia destacar una que es va organitzar per la pròpia biblioteca on tooot el personal que volia de la biblio anàvem un dia a fer activitats a un poble (escollit després d'un concurs d'identificació a partir de fotos... molt currat) i vam anar cap al llac de Constança. Érem més de 140, dividits en diferents activitats (excursió en vaixell, bici, mountain bike, patins, passeig...) i després soparet :D. Molt xulo, jeje, i recomanable per a tota biblioteca.

Però bé, va acabar, us deixo amb algunes imatges de la biblio de l'ETH, una biblioteca amb llibres a dipòsits, amb uns índexs de demanda de llibres i articles increïbles (una persona a dipòsits treu AL DIA 800 obres aprox.).

3 dipòsits multicolors a HDB (edifici a les afores):


Caixes en les quals les obres circulaven:


Promoció de biblioteques! (a Suïssa no podia ser una altra: xocolata! jo proposo que la UB faci el mateix).


jeje... i fins aquí la meva experiència, si us animeu a anar-hi no dubteu a posar-vos en contacte amb mi :P!

divendres, 19 de setembre del 2008

Mòbils BiD participa als Premis Blocs Catalunya 2008


Segons diu la pàgina inicial d'aquest certamen, «Els Premis Blocs Catalunya 2008 pretenen prestigiar, divulgar i fomentar els blocs en català a la xarxa, essent el referent català en l'escriptura en bloc a tota la xarxa, cobrint així la demanda de molts blocaires, donant més visibilitat al català a Internet, una eina de promoció i innovació que cal promoure.»

Aquest concurs és organitzat per l'Associació STIC.cat i en total s'hi han inscrit 556 blocs, entre ells, Mòbils BiD. Si voleu votar per aquest bloc, heu d'accedir a aquesta pàgina: http://www.premisblocs.cat/votacio?categoria=4&bloc=488.

Gràcies!

dimarts, 16 de setembre del 2008

Aina Giones. Mòbils BiD. Washington


Sóc l'Aina, estudiant de llicenciatura i aquest estiu he estat 2 mesets a Washington DC, treballant a la biblioteca de l'Inter-American Development Bank.

Washington té la fama de ser una de les ciutats més perilloses dels Estats Units, i en part ho és, però si et comportes com ho faries a la teva ciutat no té perquè passar res (aniries per exemple a les 3 am del matí pel barri xino? no, doncs ja està! =) però cal anar amb compte. És la capital política dels EUA i això es nota en la pila de memorials que hi ha dedicats als presidents, la seguretat a segons quines zones, la bandera... crida força l'atenció; si podeu estar-hi pel 4 de juliol, és també una experiència. Washington és una ciutat moderna, acollidora, amb gent extraordinàriament ben educada i ben ubicada per fer excursionetes. Sortidetes com Baltimore, Alexandria, Arlington, Nova York i Filadèlfia són ciutats que es troben "a la voreta" i s'hi pot arribar amb transport públic o autobús de línia. Un dels avantatges que vaig trobar de Washington i no d'altres ciutats com Nova York és que gran part dels museus importants de la ciutat (els Smithsonians) són gratuïts, cosa que va bé per a la butxaca i més encara com està el tema del dòlar-euro.

Abans de seguir voldria dir que si algú s'anima i tria de cara a l'any vinent un centre als Estats Units (cosa que ho recomano plenament, jo repetiré si puc :P, m'he endut una sorpresa molt agradable dels americans!!) li recomanaria que es fes el visat G4 abans de sortir d'Espanya. Ara ho explico rient però al seu moment no em va fer gens de gràcia... la qüestió és que vaig entrar als EUA amb visat de turista però un cop allà, malgrat que la feina del Banc fos no remunerada, em van dir que necessitava el visat G4 per treballar als EUA, així que vaig haver de sortir del país per fer-me'l!! Això no et passa si et quedes a casona, eh! hahaha Les opcions eren:
a) Tijuana. Mèxic b) Toronto. Canadà c) Nassau. Bahames

L'opció era òbvia, no??? De dret cap a les Bahames!!! Sí!!!! Ohhhhh i em va encantar... Déu meu, que bonic! Platges com les de les revistes de viatges: sorra blanca, palmeres, aigua cristal·lina, allò semblava el paradís. Conclusió: una setmaneta a les Bahames i el visat G4 a la bossa!! (no sé si això ho farien tots els centres, la veritat és que vaig tenir molta, moltíssima sort que em donessin aquesta opció, però millor no jugar-se-la! i anar a Madrid a fer-se la G4, amics).



Les feines a la bibloteca van ser interessants i variades, vaig demanar estar al taulell d'informació, així que em va tocar atendre tots els usuaris que creuaven la porta, fer préstecs, donar d'alta usuaris, fer préstecs interbibliotecaris, ajudar a fer cerques bibliogràfiques i col·laborar en diferents projectes de la biblioteca; tot a més en programes que no havia tocat o coneixia d'esquitllada (SFX, Aleph i Ariel). L'equip que em va acollir, increïblement amable, atent, pacient i encoratjador amb mi i les meves idees. Aprofitant l'avinentesa del canvi de sistema de les biblioteques de Catalunya i del nou disseny de la biblioteca Felipe Herrera els
vaig fer una petita presentació d'un quart d'hora de les diferències entre l'antic i el nou opac, sobre un exemple pràctic de la biblioteca de la Universitat Politècnica de Catalunya. En fi, van quedar encantats i van treure idees pel disseny del seu futur opac, així que l'aprenentatge va ser mutu, i de certa manera vaig poder posar el meu granet de sorra. Ah, una de les tasques en què més vaig disfrutar va ser la de fer una visita a la biblioteca dels BidKids, faristel·les dels treballadors/es del Banc (criatures entre 3 i 4 anys!!!). Si us interessa saber més del que vaig fer durant el dia a dia tinc un bloc dedicat a l'experiència a Washington.

Ha estat una experiència innoblidable, he conegut i viscut (perquè m'estava en un hostel) una pila de gent molt interessant que m'han fet que tingui ganes de repetir i repetir i repetir i repetir aquesta experiència! Ah, com no... a DC, Washington DC, hi ha la Library of Congress, hi vaig anar un parell de cops. Com a constància us deixo una foto:
I res més, us encoratjo a visitar Washington DC i els Estats Units a aquells qui mai ho heu fet... els americans que vaig conèixer són gent molt amable, agradable, amb un sentit de l'humor molt especial, que t'ajuden i volen passar una bona estona. A part, tots ells, i en dono gràcies, m'han ajudat a foragitar una pila de prejudicis que tenia al cap sobre la societat americana.

Aina Giones Valls

dissabte, 13 de setembre del 2008

Pràctiques a Frankfurt 2008

Som la Bàrbara, el Ferran, el Pau, l'Ana i l'Oriol, que hem estat fent les pràctiques de l'estiu a l'estranger durant el juliol i l'agost a la Biblioteca Catalana de Frankfurt, pertanyent a la Goethe Universität. Aquesta és la biblioteca amb fons català més important del món fora de Catalunya. En general, tots podem dir que ha estat una gran experiència. La feina que havíem de fer a la Biblioteca, no obstant, era una mica avorrida. Es tractava de fer catalogació per còpia de llibres catalans, fer la signatura, l'etiquetatge i l'ordenació als prestatges.













Hem tingut una relació excel·lent i en tot moment ens han ajudat en tot amb el personal de la Biblioteca, des del seu director Till Stegmann, Christina i Jochen. Durant els matins treballàvem i a la tarda anàvem a donar algun volt per la ciutat, o a comprar. Alguns caps de setmana ens ha visitat gent i també vam estar alguns dies a Berlín, increïble també!! La ciutat ens ha agradat força, i ens han prestat una bicicleta on anàvem a tot arreu amb ella. El transport públic, tot i ser molt complet, és una mica car! Hi ha carrils bici per tot arreu, és una passada!!














A Frankfurt, es veu un gran contrast entre
els gratacels (està ple de seus de bancs, entre els quals el Banc Central Europeu), la part antiga i sobretot el que té més encant són els voltants del riu Main. Hi ha un preciós passeig de relax i per passar una bona estona. A la residència d'estudiants de Bockheneim on estàvem allotjats hem conegut força gent, on hem passat bons moments.


Però sobretot hem de destacar la Christina, Teresa, Hellen, Daniel i Anna Platt. Han estat els nostres companys de viatge i en tot moment ens han ajudat en tot, hem fet mil coses amb ells, entre les quals algunes classes d'alemany. Des d'aquí els ho agraïm enormement!! En conclusió, recomanem a gent d'altres anys que vagi a fer les pràctiques d'estiu a Frankfurt.


SALUTACIONS

Pràctiques d'estiu - berenar de cloenda - invitació

El proper dimecres tindrà lloc un berenar al qual assistiran alguns dels estudiants que han participat en la campanya d'enguany de les pràctiques d'estiu a l'estranger.

Si tens ganes de compartir amb ells una estona d'esbarjo i constatar personalment com els ha anat l'experiència, no deixis d'assistir-hi.

La trobada serà dimecres, 17 de setembre, a les 19 h.

El lloc: Fornet de Bell-lloc (carrer Comtes de Bell-lloc, 107). És un forn situat a tres minuts de la Facultat, amb un pati interior. Mapa de localització.

divendres, 12 de setembre del 2008

Pràctiques d'estiu a Aberystwyth

Hola, sóc la Laia i durant el mes de juliol he estat realitzant un conveni de pràctiques d’estiu a l’estranger. El centre de pràctiques ha sigut la biblioteca Hugh Owen, biblioteca universitària d’Aberystwyth.

El lloc de destinació va ser el que jo vaig posar en primera opció, per tant, em vaig enfrontar al repte amb molt entusiasme i moltes ganes, encara que és una decisió que pot portar molts dubtes i pors, els quals van augmentant a mida que s’acosta el dia de marxar, i que alhora van desapareixent amb el pas dels dies un cop has arribat a lloc.

Aberystwyth és un petit poble de 12.000 habitants situat al centre de Gal·les, el qual acull uns 10.000 estudiants durant el curs escolar. És un poblet encantador que ofereix gran varietat de paisatges per gaudir de la natura sempre amb la companyia del mar i alhora botigues per passar l’estona i infinitat de pubs i un llarg "seafront" per on fer passejades al costat de la platja (passeig marítim d’una milla i mitja). Hi ha edificis antics, així com les runes d’un castell al costat del mar i l’antiga universitat, entre d’altres, que fan que el poble, tot i ser d’interès turístic, no perdi l’encant.




Des del dia que vaig arribar vaig estar realitzant diferents tasques a la biblioteca, totes elles enriquidores i entretingudes.

Els primers dies van ser dies de conèixer a la gent de la biblioteca i de conèixer els espais físics de les biblioteques amb xerrades dutes a terme pels responsables de cada departament. Va haver-hi una visita a la biblioteca Thomas Parry, a l’Old College i a la Biblioteca Nacional.

Com a resultat d’haver realitzat aquest conveni de pràctiques he pogut aprendre una gran quantitat de coses, tant a nivell personal com professional.


Crec que és una experiència molt bona i que val molt la pena i estic molt orgullosa d’haver-me decidit a fer-ho i la repetiria sens dubte ja que et dóna l’oportunitat de conviure amb altres persones d’un país diferent del qual en pots aprendre moltes coses alhora que realitzes unes petites vacances i gaudeixes del turisme i de la companyia d’altres estudiants que es troben en la mateixa situació que tu.

Un dels aspectes que més m’ha cridat l’atenció és el fet que absolutament totes les indicacions i informacions (tant en la biblioteca física com en la pàgina web) es troben en els dos idiomes que es parlen a Aberystwyth, és a dir, en welsh i en anglès.

Realment, és una experiència que m’ha ajudat molt a créixer com a persona i a tenir una visió molt més àmplia de la professió.

Des d’aquí vull animar a totes aquelles persones que sempre els ha fet gràcia la idea de marxar i que no s’acaben de decidir, que marxin, realment val la pena i és una experiència que no s’oblida mai.





Encara que sigui només un mes, quan arriba l’hora de marxar t’envaeix una sensació molt rara. Després de viure un mes intensament allà sents que pertanys a aquell poble i costa separar-se d’allò que ha format part de la teva rutina de cada dia i d’aquells amics dels quals, tot i saber que l’adéu no serà per sempre, la necessitat de seguir al seu costat et faria quedar un temps mes. Però alhora, la idea de tornar a casa i recuperar la teva vida i la teva gent t’empeny a acceptar la realitat i veure-ho com una experiència molt positiva que sempre recordaràs i que de fet, a Aber sempre s’hi pot tornar i com que mai serà el mateix sense ells, només queda dir, ens veiem a Barcelona, a Crakow, etc.


dimarts, 9 de setembre del 2008

Nou acord Erasmus: Coïmbra (Portugal)

A partir del proper curs, els estudiants de la Facultat tenen una opció més per portar a terme una estada d’estudis a l’estranger dins del Programa Erasmus. Es tracta de la Universidade de Coimbra, a Portugal: http://www.uc.pt/.

Concretament, aquesta universitat ofereix un ensenyament de primer cicle en Ciência da Informação Arquivística e Biblioteconómica, de tres anys (http://www.uc.pt/fluc/ensino/1ciclo/docspdf/CIAB.pdf) i un segon cicle en Informação, Comunicação e Novos Media (http://www.uc.pt/fluc/ensino/2ciclo/docspdf0809/inform_comun_media.pdf).

Recordem que la Facultat té també un acord amb una altra universitat portuguesa: Porto (http://sigarra.up.pt/up/web_page.inicial), amb una oferta formativa molt interessant: http://paginas.fe.up.pt/lci/, http://paginas.fe.up.pt/lci/planocurricular.htm.

Animeu-vos!

dilluns, 8 de setembre del 2008

Des de Manchester... amb ganes de tornar-hi!!!

Hola a tothom!!

Em fa una mica de vergonya escriure ara, des que estic a Manchester, però més val tard que mai.

Estic molt satisfeta amb l'experiència, i sense cap dubte li recomano a tothom que ho faci, no hi ha millor manera de conèixer gent i altres cultures. Bé, en principi vull comentar que estic molt contenta amb el centre on he fet la pràctiques, perquè la gent és maquíssima. El meu cap, el Pep, és un amor, i el millor és que no només he pogut practicar l'anglès, que ja em feia falta, sinó també el català (com que sóc basca, sempre em va bé practicar una mica).

L'Institut Cervantes de Manchester té en realitat dues seus: una a Leeds, més petita, i la de Manchester. La biblioteca no és molt gran, però està molt ben situada, ja que és a la planta principal. Té una col·lecció de cine espanyol molt bona, que és el que els interessa als usuaris. Els usuaris són molt específics, per una banda, la gent que fa cursos al centre, sobretot estudiants universitaris, i per una altra banda, gent que ja coneix el centre des de fa temps i encara continua venint (els clients habituals). A part dels espanyols que viuen a Manchester, però no són gaires els que hi vénen.

Després d'aquest rotllo, comentaré una miqueta la meva experiència a la ciutat. Per qui no ho sàpiga, Manchester es troba a la part central d'Anglaterra, a prop de la costa est, a tres hores en tren de Londres. No és una de les ciutat més maques que he visitat, però té el seu encant. És una ciutat que té molta activitat industrial, però no es veu com una ciutat industrial, tal i com estem acostumats nosaltres. De fet, també té molt ambient jove, amb allò de les universitats, i cultural (hi ha bastants museus).

Quant a la gent, són bastant especials, com tots els anglesos. Són molt educats (si no escolto 8 "sorrys" o "excuse me" al dia, no n'escolto cap), però bastant tancats, van molt a la seva. De totes maneres, tant la gent que ve de fora, com els que són anglesos però d'origen estranger són molt més oberts.

Al principi vaig tenir problemes amb l'anglès, perquè l'accent d'aquí és més tancat que al sud i costa bastant d'agafar, però amb el temps t'acostumes.

Pel que fa a trobar casa, no he tingut cap inconvenient, de fet, als 3 dies de ser aquí, ja vaig trobar-ne una, com que hi ha molta tradició de lloguer, és bastant fàcil, tot i que a l'estiu hi ha menys ofertes. Jo vaig trobar una casa no molt lluny del centre, a 10 minuts en bus, i compartia la casa amb altres 4 persones: una parella de polonesos i un noi i una noia de Malawi, era molt multicultural jeje.

Bé, com tothom sap, el clima no és el més ideal del món, però no anem a Anglaterra a prendre el sol, oi? El paraigües s'ha tornat una extensió més del meu cos, però aquí és normal, i no es poden deixar de fer coses pel mal temps, perquè si no mai sortiries al carrer!!

També he visitat altres ciutats com Londres, Oxford, York, Chester i Liverpool. De totes, les que més m'han agradat han estat York i Oxford. Liverpool no és gran cosa, però com que és capital cultural del 2008...

Espero que aquestes quatre ratlles que he escrit serveixin per animar a més gent que aprofiti aquesta experiència! Mereix la pena!

Un petó!

Premi per al millor cartell per difondre els ajuts de programes de mobilitat (Erasmus i altres)

L'AGAUR (Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca), organisme que depèn del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya, convoca un concurs per premiar el millor disseny del cartell i del tríptic oficials per difondre la convocatòria d'ajuts de mobilitat internacional de l'estudiantat amb reconeixment acadèmic de les universitats o de centres d'estudis superiors d'ensenyaments artístics de Catalunya, per el curs 2009-2010. El cartell i el tríptic seran utilitzats per difondre la convocatòria esmentada.

Per presentar-s'hi cal estar matriculat en alguna universitat catalana al curs 2008-2009. Cada concursant pot presentar una única obra. El guanyador rebrà un premi de 1.000 euros. El termini per presentar les obres acaba el 15 d'octubre de 2008.

Per a més informació consulteu:
http://www10.gencat.net/agaur_web/AppJava/catala/a_beca.jsp?categoria=altres&id_beca=13321

http://www10.gencat.net/agaur_web/generados/catala/home/recurs/doc/page_0001_mod.pdf

diumenge, 7 de setembre del 2008

Assignatura d'anglès d'interès especial (lliure elecció)

Una novetat important d'aquest curs que ara comença és la programació a la Facultat d'una assignatura de lliure elecció titulada Anglès per a professionals de la informació i de la documentació. Aquí en podeu veure el pla docent i els horaris: http://www.ub.edu/grad/infes/fitxaInfe.jsp?n0=1&n1=1&n2=0&curs=2008&ens=20511&assig=265031.

Serà impartida per Alice Keefer al segon semestre, tant en horari de matí com de tarda.

Els que ja heu passat una temporada a l'estranger –o els que teniu ganes de tastar aquesta experiència– coneixeu prou bé la importància de l'anglès com a llengua de comunicació internacional. Tenir un cert domini d'aquest idioma és gairebé un requisit per sortir de les nostres fronteres.

Crec que és una bona oportunitat. Val la pena tenir-la en compte!