Objectius i normes del blog

divendres, 30 de desembre del 2022

Amb ganes de participar en un congrés internacional?

Viatjar a l’estranger sol ser una pràctica interessant. Prou ho saben els estudiants i graduats que deixen el seu testimoni en aquest blog. Com més llarga sigui l’estada, més possibilitats hi ha de viure experiències enriquidores tant des d’un punt de vista laboral com personal. 

Una de les modalitats per marxar fora una temporada és actuar com a voluntari en un congrés. Precisament ara hi ha oberta una crida per captar voluntaris que vulguin col·laborar en el congrés anual de l’IFLA, que se celebrarà l'agost de 2023, a Rotterdam (Països Baixos).

A la majoria de lectors d’aquest blog no cal descobrir-los què és l’IFLA: la federació internacional d’associacions i institucions bibliotecàries, l’òrgan professional de més alt nivell del món de les biblioteques i la informació.

Aquesta entitat celebra un congrés anual, a mitjans d’agost, que reuneix uns quants milers de delegats de pràcticament tot el món. El congrés se celebra cada any en una ciutat diferent. Sovint, molt allunyades de casa nostra. I el preu d’inscripció és molt alt. Per això, per a algú que li agradi aquesta temàtica i desitgi acostar-se al món de l’IFLA, aquesta pot ser una oportunitat.

Cal dir que l’IFLA no dona cap ajut econòmic als voluntaris. Això vol dir que cal tenir uns estalvis per fer front als costos del viatge i manutenció durant el temps del congrés. I cal estar disposat a portar a terme feines de suport, com per exemple, passar el micròfon a les sales, preparar documentació que es lliura als assistents, acompanyar algú...

No cal dir que l’anglès és necessari, i ganes de treballar i d’aprendre d’aquesta experiència internacional.

Els interessats trobaran tota la informació aquí: https://2023.ifla.org/call-for-volunteers-2023

A veure si algú s'hi anima i ens ho explica per aquí, un cop hagi passat!

 

 

divendres, 16 de desembre del 2022

Pràctiques a la Biblioteca de la Universitat de Leiden (Països Baixos)

Hola a tots i totes!

Soc la Núria Raga Raga, recentment titulada del grau en Informació i Documentació. Durant l’últim curs del grau vaig realitzar el Pràcticum a la Biblioteca de la UOC, dins l’àrea de Biblioteca per a la Recerca. Aquelles pràctiques van suposar el meu primer contacte amb el suport a la recerca dins d’una universitat i em va interessar moltíssim. Les meves tasques es van centrar sobretot en la publicació d’articles i materials docents al repositori institucional de la UOC (O2, L’Oberta en Obert). Vaig gaudir tant de les meves pràctiques que vaig demanar poder continuar-hi a través d’unes pràctiques extracurriculars. Així, al final, vaig acabar la meva experiència la Biblioteca per a la Recerca aquest estiu després de deu mesos de pràctiques.


Aquest primer contacte amb l’àrea del suport a la recerca em va despertar molta curiositat i ganes de saber-ne més. El director de la Biblioteca de la UOC en aquell moment era el Ciro Llueca, que prèviament havia estat professor meu del grau en Informació i Documentació en un parell d’assignatures. Segurament molts de vosaltres també el coneixeu! En acabar el grau se’m van presentar molts dubtes pel que fa al meu futur professional. Tenia clar que volia aprendre més sobre el suport a la recerca, però no sabia de quina manera em podria incorporar laboralment dins d’aquesta àrea, sobretot si no tenia la base suficient per poder treballar en aquest àmbit. Va ser en una conversa amb el Ciro Llueca que va aparèixer la idea de poder anar a l’estranger per saber com es desenvolupava el suport a la recerca en altres països, on la Ciència Oberta tenia una gran importància tant a escala institucional com nacional. Així, el Ciro em va recomanar diversos llocs que em podrien interessar i em va dir que als Països Baixos hi havia universitats molt potents en aquest tema, com podien ser la Universitat de Leiden o la Universitat de Delft.


Després d’aquella conversa amb el Ciro, vaig tenir clar que havia d’anar-hi. Feia temps que estava al cas dels programes de mobilitat a la FIMA, sabia que podia aprofitar pràctiques a l’estiu i també pràctiques per a graduats de nou a través de l’Erasmus+. Vaig informar-me d’aquestes possibilitats a la mateixa Facultat i vaig veure que la segona opció era molt interessant. Podia triar qualsevol institució europea  per poder realitzar unes pràctiques durant el primer any de graduada, per tant, podia intentar-ho. 

 

Vaig contactar directament amb la Biblioteca de la Universitat de Leiden (que era la meva primera opció dins dels Països Baixos) i després d’una entrevista vaig aconseguir les meves pràctiques. Com que es tractava d’unes pràctiques no remunerades, vaig decidir estar-m’hi només el primer trimestre (d’1 de setembre a vacances de Nadal). M’hauria agradat gaudir més temps de l’experiència, però els Països Baixos i, especialment, Leiden, és un lloc amb un nivell de vida molt alt i no em podia permetre estar-hi massa temps. Vaig pensar que seria suficient per aprendre tot el que calia i que si calia, podia ampliar les meves pràctiques per estar-m’hi més temps.


Ara que he acabat la meva estada a la Universitat de Leiden puc explicar-vos la meva experiència. He realitzat les pràctiques dins de l’equip del Centre for Digital Scholarship (CDS). Es tracta d’un equip especialitzat en el suport a la recerca dins la universitat. Dins l’equip, els professionals s’organitzen dins de diverses àrees: Open Access, Data Management, Copyright, Use of Digital Data i Software Management. En el meu cas, he format part de l’àrea de Data Management, juntament amb sis professionals més. Hem treballat junts en una oficina situada a l’edifici de la Biblioteca de la Universitat de Leiden, seguint un model híbrid de teletreball tres dies a la setmana i dos dies a l’oficina. El meu horari de treball ha estat de 9.00 h a 17.00 h, de dilluns a divendres.


Per a qui no sàpiga exactament en què consisteix l’àrea de Data Management dins d’una biblioteca universitària: els professionals d’aquesta àrea donen suport als investigadors de la universitat a l’hora de gestionar les seves dades de recerca. Aquest suport es dona en totes les etapes de la recerca, des que comencen a través de formacions sobre com escriure un Pla de Gestió de Dades, fins al final quan han de dipositar en un arxiu les seves dades de recerca i publicar-les en un repositori.

 

Només començar les pràctiques em van encomanar fer un estudi que els ajudaria en aquest procés. El cap de l’equip del CDS em va demanar que fes un estudi per saber el grau de compliment de les regulacions sobre Data Management dins la Universitat per part dels investigadors de la universitat pel que feia a la publicació de les dades de recerca dins de repositoris de dades. Bàsicament, es tractava de monitorar totes les dades de recerca dels investigadors i comprovar a quins repositoris es trobaven, analitzant també els tipus de repositoris i les seves característiques.


En el següent enllaç podeu trobar una entrada al blog del CDS on explico l’estudi i presento els resultats: Dataset publication by Leiden University researchers: research on the impact of FAIR data.

 

Mentre desenvolupava el meu estudi, també he tingut l’oportunitat de participar en totes les reunions, trobades, conferències, workshops, formacions… relacionades en l’Open Science que han tingut lloc tant al centre com dins d’altres comunitats, com l’Open Science Community Leiden o el programa Leiden Researcy Support. També ha estat molt interessant poder treballar juntament amb un gran equip de Data Stewards que treballen a primera línia en el suport a la investigació dins les facultats.

 

En definitiva, la meva experiència a la Universitat de Leiden ha estat fantàstica. Ha estat molt intens i he après moltíssim. L’equip em va acollir molt bé i m’han fet sentir una més de l’equip. Una altra cosa positiva és que no necessites saber holandès per poder treballar aquí, ja que Leiden és una ciutat universitària on hi ha gent d’arreu del món i tothom utilitza l’anglès per comunicar-se. La ciutat de Leiden és un lloc preciós, que sembla que hagi sortit d’un conte. És una ciutat molt semblant a Amsterdam, però amb la part bona que no hi ha pràcticament turistes i que és molt més petita i amanosa (sobretot amb la bicicleta!). 

 

També he de dir que no tot és perfecte… He trobat molt a faltar el clima català. Aquí plou i fa vent gairebé sempre, així que necessites anar ben equipat i preparat. Tal com he dit abans, els preus són molt alts, tant a l’hora de llogar una habitació com per comprar menjar o anar a un bar o restaurant. A més, la llista d’espera per poder trobar allotjament pot arribar a l’any, així que l’única manera de trobar alguna cosa és per canals no oficials; és bastant complicat.


Us recomano que aprofiteu els programes de mobilitat que ofereix la Facultat, ja que podreu viure grans experiències i aprendre d’altres països i cultures. Això sí, us recomano també que tingueu uns estalvis abans d’anar a qualsevol lloc si es tracta de pràctiques no remunerades i que no permeten tenir una feina per incompatibilitat d’horaris. Tot i que amb el programa d’Erasmus+ es donen ajudes, aquestes poden arribar a no ser suficients quan vas a un país amb el nivell de vida alt. En el meu cas, quan vaig decidir anar a Leiden, sabia que tenia un alt cost, però m’ho he pres com una gran inversió, no com un treball, sinó com un aprenentatge i experiència que, a la fi, m’ha obert les portes a nous projectes laborals. Per acabar, us deixo algunes fotografies de la meva estada a Leiden:


El carrer on he viscut durant les meves pràctiques



Biblioteca de la Universitat de Leiden



La fresqueta de Leiden quan arriba la tardor




dimarts, 6 de desembre del 2022

Pràctiques d’estiu a l’estranger a l’Instituto Cervantes de Roma

Bon dia a tothom! 

Som Yéssica Macià Martínez i Víctor Romero Baladón, graduats del màster en Humanitats Digitals a la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals. Durant el mes de juliol de 2022, hem estat realitzant unes pràctiques a l’Instituto Cervantes de Roma, concretament a la biblioteca María Zambrano

Nosaltres, com a graduats en Periodisme i Humanitats i en Història, som apassionats de la cultura, motiu pel qual hem gaudit cada segon que hem estat a Roma, aprenent i treballant al matí, i gaudint d'una de les ciutats més emblemàtiques del món a la tarda.

 

El nostre treball consistia tant en la catalogació i gestió, com en l’atenció als estudiants i visitants de la biblioteca, duent a terme préstecs i devolucions de llibres, així com altres processos propis d’un bibliotecari. La nostra jornada laboral durant el mes de juliol era de 9 a 2, a causa de l’horari intensiu que es duia a terme a la mateixa biblioteca. D’aquesta forma, teníem les tardes lliures per poder fer turisme i aprendre d’una nova cultura. 

D’aquesta forma, la nostra experiència ha sigut extremadament positiva, ja que no només ens ha permès aprendre a desenvolupar-nos en un nou lloc de treball, sinó que ens ha permès fruir d’una estada a Roma durant tot un mes, inclús més en el cas de Yéssica. 

Per aquest motiu, recomanem aquesta experiència a qualsevol que vulgui descobrir món i l'apassioni la cultura.