dimarts, 30 de desembre del 2014

Estada d'estudis de doctorat a Florianópolis (Brasil)


Hola a totes i a tots,

Em dic Miguel Navas, sóc bibliotecari i documentalista titulat per la Facultat, i ja vaig escriure en aquest blog sobre la meva experiència a l'Istituto Universitario Europeo de Florència (http://mobilsbid.blogspot.com.es/2005/05/records-de-florncia.html).

Ara escric per explicar la meva experiència a la Universidade Federal de Santa Catarina (Brasil). Primer he de dir que des de 2013 tinc la beca FPI (Formació de Personal Investigador), que atorga el Ministeri d'Economia segons les places assignades a projectes concrets. En el meu cas, es tracta del projecte Acceso Abierto a la Ciencia, al si de la Facultat de BiD de la Universitat de Barcelona, en cooperació amb la Universitat de València.

Doncs bé, els becaris FPI podem també demanar beques per a estades a d'altres universitats. Es publiquen cada any, amb una durada mínima de dos mesos i màxima de quatre. No hi ha cap llistat de places ofertes, simplement amb anterioritat has de contactar amb un altre centre d'ensenyament (de qualsevol part del món!), per pactar amb professors o investigadors concrets un pla de treball relacionat amb la teva investigació doctoral. Aquest pla de treball és un dels documents que es presenten a la sol·licitud al Ministeri. La beca inclou una aportació econòmica per pagar el viatge i una dieta diària per pagar allotjament i manutenció; els imports depenen del país on vas, però en qualsevol cas dóna per viure sense problemes.

En el meu cas, coneixia la Dra. Rosângela Rodrigues, professora brasilera de biblioteconomia i documentació que va realitzar una estada de recerca a la nostra Facultat al 2013. A més a més és la meva codirectora de tesi, sent el director l'Ernest Abadal, actualment degà de la Facultat. Doncs bé, ells em varen proposar de realitzar aquesta estada, i per això vàrem redactar un pla de treball i el Ministeri em va concedir la beca, a gaudir de setembre a desembre de 2014.

La Universidade Federal de Santa Catarina, on treballa la Dra. Rodrigues, és un centre d'ensenyament de cert prestigi al Brasil. El Departament de Ciències de la Informació (o sigui, BiD) és força reconegut, i té professors i alumnes de nivell. Ho dic perquè existeix l'estereotip (i prejudici) que els brasilers ballen i no treballen, etc., però el cert és que aquesta institució, com moltes altres al Brasil, no té res a envejar a moltes espanyoles. A més a més, són universitats gratuïtes del tot, no com aquí. D'altra banda sí que és veritat que la burocràcia i les instal·lacions poden presentar problemes i mancances.

L'UFSC es troba a Florianópolis (aka Floripa), municipi que ocupa tota l'Ilha da Santa Catarina, a l'estat del mateix nom al sud del país. No és una ciutat coneguda a Europa, però és un destí turístic popular entre els brasilers i els argentins, principalment per les seves platges i les activitats aquàtiques com el surf. Més al sud només hi ha Rio Grande do Sul (capital, Porto Alegre), i després ja tenim Uruguai i Argentina. Floripa va ser fundada per emigrants de les Illes Açores (Portugal), que durant molt de temps va ser una ciutat-illa de pescadors i poc més. No obstant, als últims temps ha experimentat un canvi molt important, a causa del desenvolupament del turisme i a la creació de la mateixa UFSC. Pels estàndards del Brasil, és una ciutat tranquil·la i còmode per als estudiants.

Brasil és un país enorme, com si fos Europa, i és molt complicat definir-lo com un sol territori-nació. Al sud (per ex., a Floripa) predomina la gent blanca (descendents de portuguesos, italians i alemanys), i hi ha més riquesa. Al nord (Rio, Salvador de Bahia, Recife...), predomina la gent de color (descendents d'esclaus africans), i hi ha més pobresa i violència.

No m'estendré més parlant del Brasil, només dir que la meva experiència d'estada doctoral ha estat molt satisfactòria, i la universitat, la gent que he conegut i l'activitat acadèmica han complert les meves expectatives de sobres. En una recerca doctoral, és molt interessant conèixer maneres de treballar, punts de vista i corrents teòrics i metodològics diferents. Aquesta estada ha estat cabdal per a la meva investigació, i això es veurà reflectit a la meva tesi. L'important és que, si sou doctorands, busqueu col·laboracions amb altres universitats (si són fora d'Espanya, millor, ja que així tindreu un C.V. d'investigador més internacional, cosa molt valorada avui en dia). En el cas dels becaris FPI, com he dit al principi, hi ha la possibilitat de realitzar una estada a qualsevol universitat o centre d'ensenyament del món, tot i que, pel que conec, solen ser sobretot a Amèrica i Europa.

Durant el proper 2015 aniré dos mesos a la Hanken School of Economics, que es troba a Hèlsinki (Finlàndia), ja que vaig presentar un projecte de treball per col·laborar amb dos investigadors molt reconeguts en la meva àrea d'investigació, i he tingut la sort que també m'han concedit la beca. Probablement l'experiència serà molt diferent, tant pel país com per l'enfocament de la investigació, però una cosa és segura: valdrà la pena.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada