dissabte, 21 de juliol del 2012

Pràctiques d'estiu a la ETH-Bibliothek de Zuric (i 2)


Hola a tothom!

Torno a ser en Francesc García, des de Zuric. Ahir vaig acabar el meu període de pràctiques a la ETH-Bibliothek, i demà agafo l’avió de tornada a Barcelona. En aquesta segona i darrera entrada m’agradaria fer una breu valoració de l’experiència que m’ha suposat realitzar les pràctiques d’estiu en aquest centre i un breu resum de les coses que hi he après.

En primer lloc, voldria dir que un mes de pràctiques no és gaire temps. Personalment, l’estada se m’ha fet curta. Sobretot pel que fa a l’aprenentatge dut a terme a la biblioteca. Amb un parell de setmanes més de pràctiques, considero que podria haver perfeccionat i aprofundit en els coneixements adquirits. Pel que fa a visitar i conèixer la ciutat, en canvi, quatre setmanes són més que suficients, però allargant l’estada hauria pogut visitar més poblacions interessants dels voltants.

Sankt Gallen

Professionalment, aquestes pràctiques han estat molt positives. Mai abans havia treballat en una biblioteca i sempre m’ha interessat fer-ho en una biblioteca universitària. A més, volia refrescar els meus precaris coneixements d’alemany. Aquesta era una oportunitat que no podia deixar escapar de cap de les maneres.

Des del primer moment, les meves responsables van tenir clar que no tenia cap sentit ensenyar-me a catalogar seguint unes normatives que no tornaria a fer servir mai més. A Zuric utilitzen KIDS (Katalogisierungsregeln Informationsverbund Deutschschweiz), una adaptació de les AACR2 exclusiva per a la Suïssa de parla alemanya, que fa que els seus registres siguin difícils de compartir i que és més que probable que canviïn amb la futura aparició de les RDA. Per aquest motiu, les meves tasques de catalogació s’han limitat a revisar registres prèviament elaborats per les editorials, distribuïdors o per altres companys en el moment de fer les comandes. Rarament he hagut d’escriure’n un des de zero, però sí que he hagut de consultar les seves normes força vegades.

Això no m’ha impedit conèixer de primera mà la totalitat dels processos que es realitzen al Departament de Recursos Monogràfics en el qual he estat treballant. És més, sempre se m’ha facilitat l’oportunitat de poder ser informat, mitjançant xerrades o visites, del funcionament d’altres tasques, departaments o serveis. No l’he desaprofitat i, en conseqüència, m’enduc un bon retrat del funcionament global de la ETH-Bibliothek. D’aquesta manera, he pogut veure com funcionen i xerrar amb els responsables de departaments com el magatzem, la digitalització, la indexació o el de publicacions seriades; o de serveis com el d’obtenció de recursos electrònics, el repositori o el Portal del Coneixement. Fins i tot vaig fer pràctiques al taulell de préstec aquest mateix dijous.

Taulell de préstec de la ETH-Bibliothek Zürich

Contràriament al que esperava en un primer moment, la catalogació no m’ha resultat una tasca rutinària o avorrida. Cada document és diferent i presenta característiques que el fan únic i interessant. Moltes vegades es fa necessari realitzar una labor gairebé detectivesca per tal de solucionar els problemes o prendre decisions davant dels dilemes que plantegen certs documents. A vegades cal investigar, consultar normatives, mirar exemples o preguntar a companys més experimentats. Pot arribar a ser una activitat bastant estimulant i variada.

Per finalitzar, caldria dir que Suïssa és un país car. Però sempre es poden trobar solucions per minimitzar les despeses. Passar-s’ho bé no depèn sempre dels diners. Gaudir de Zuric passejant pel casc antic, estirat a la gespa dels seus parcs o banyant-se al llac segueix sent gratuït. A més, les condicions d’aquestes pràctiques, el fet de ser remunerades i que l’allotjament estigui cobert, fan que no surtin tan malament per a les nostres butxaques.

Vista del Limmat, Niederdorf i la Catedral de Zuric des d'un mirador d'Altstadt

Zuric és més que la ciutat dels rellotges, la xocolata, les navalles i els bancs. Hi descobrireu una ciutat tranquil·la, però activa; habitada per una gent eficient i precisa, però amistosa. Així doncs, us animo a realitzar les vostres pràctiques d’estiu a la ETH-Bibliothek la propera temporada.



Una abraçada!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada